Komentovaná prohlídka Velodromu pro nevidomé návštěvníky byla plná zážitků. . O klopení cyklistické dráhy se mohli přesvědčit na vlastní kůži, když chůzi kolem bariéry vystoupali na její nejstrmější část. Nejintenzivnější část programu však proběhla ještě před samotnou prohlídkou s odborným výkladem. Právě tehdy si totiž mohli účastníci vyzkoušet dráhu projet na tandemovém kole s pilotem, což mnozí z nich po krátké instruktáži využili. Někteří z nich se vrátili na kolo po dlouhých desetiletích. A ti, kteří se s pilotem dokázali během společné jízdy dobře sehrát, projeli největším klopením dráhy těsně pod bariérou.
A to díky dvojici zkušených cyklistů, pilotu Luďku Helisovi a nevidomému závodníkovi Aleši Moravcovi, kteří společně několik let závodně jezdili v tandemu. Poznali se v době Helisova studia na Fakultě sportovních studií. Mělo jít o jednorázovou sportovní zkušenost v rámci inkluzivního předmětu, nakonec však společně jezdili dva a půl roku závodně.. “Specializovali jsme se na dráhovou disciplínu, která se jezdí na dráhovém kole ve velodromu (pzn. autora: dráhové kolo má pevný převod a pro plynulost pohybu není opatřeno brzdou). Konkrétně jsme soutěžili v disciplíně sprint, což je sprint s letmým startem na dvě stě metrů, kde se měří čistý čas” představuje jejich soutěžní disciplínu pilot tandemu. Helis s Moravcem spolu závodně jezdili také disciplínu na jeden kilometr s pevným startem. Pevný start znamená, že čas se počítá od rozjetí kola, respektive od chvíle, kdy kolo vyjede z boxu. Ty jsou přenosné a po jejich umístění na dráhu se do nich zasune zadní kolo bicyklu. “Při Letmém startu má člověk cca pět kol na to, aby se rozjel. Ve chvíli kdy zbývá jedno kolo do cíle, tak se zazvoní a od přejetí taktilní pásky se měří čas do cíle,” vysvětluje princip letmého startu Helis.
Aleš Moravec jezdil na velodromu už předtím, než se poznali s Luďkem Helisem. “Jezdil jsem čtyři roky, pak jsem měl pauzu a pak dva a půl roku tady s Luďkem,” říká závodní cyklista Moravec. K závodní cyklistice se dostal přes goalball, což je kolektivní míčový sport pro nevidomé a slabozraké. “V rámci doplňkových tréninků ke goalballu jsme měli i cyklistiku. Pak se založila sekce cyklistiky na Svazu nevidomých sportovců a jelikož mi to šlo, tak mě svaz oslovil, jestli bych se tomu nechtěl věnovat závodně, že by mi našli pilota,” líčí své začátky v cyklistice Aleš Moravec. Helis dříve závodil v juniorských kategoriích, na nějakou dobu se cyklistice přestal věnovat a vrátil se k ní znovu opět až během studia na vysoké škole, kdy se oba závodníci potkali.
Při dotazu na specifika závodění v tandemu s nevidomým se oba shodují, že když je dvojice sehraná, téměř žádná odlišnost v tom není.“Základem je dobrá komunikace a ta byla velmi dobrá. Asi proto, že už jsem se tomuto sportu oba dřív věnovali,” konstatuje Luděk Helis. “My jsme se s Luďkem sehráli velmi brzy. Prostě když se sejdou dva šikovní, tak to jde samo,” glosuje se smíchem nevidomý závodník Moravec. Na závěr se také pochlubili svými společnými rekordy. Sprint nejrychleji zajeli za 11:26´´ sekund a disciplínu kilometr ujeli nejlépe za 1´12´´.
Pokud se chcete na brněnský Velodrom přijít podívat, pak Vás jistě potěší, že je jednou z lokací letošního festivalu Open House Brno. Projít si jej můžete v sobotu 18.5. samostatně s podcastem nebo v komentované prohlídce od 14:00.
A pokud patříte mezi návštěvníky se zrakovým nebo sluchovým postižením, kteří mají zájem zúčastnit se festivalu, doufáme, že jste si rezervovali možnost využití naší festivalové asistenční služby nebo komentovaných prohlídek tlumočených do znakové řeči. Více se dozvíte na stránce ASISTENČNÍ SLUŽBA A PROHLÍDKY VE ZNAKOVÉ ŘEČI.
Rozhovor Filipa Zikmunda s Luďkem Helisem a Alešem Moravcem, Brno 22. 4. 2024.
Napsal: Filip Zikmund
Editace: Šárka Bahountová
Foto: Filip Zikmund
Pořízeno v návaznosti na projekt Open House: Inkluze a Přístupnost finančně podpořený Statutárním městem Brno v programu Kreativní Brno.